Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Mirosław Bałka. bes-sennosh-ch

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 5 dni
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 60,00 zł 60.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Tytuł: Mirosław Bałka. bes-sennosh-ch

Wydano w związku z wystawą Mirosława Bałki bes-sennosh-ch, 21.09–26.10.2012, Galeria Labirynt, Lublin

Tekst: Katarzyna Bojarska

Przekład: Magda Szcześniak

Korekta: Anna Kiszka

Zdjęcia: Wojciech Pacewicz

Projekt i skład: Florentyna Nastaj

Język: polski i angielski

Miejsce i rok wydania: Lublin 2012

Wydawca: Galeria Labirynt

Wymiary: 15,5 x 20,5 cm

Okładka: twarda

Liczba stron: 48

ISBN: 987-83-932239-1-6

Katalog wydany w związku z wystawą Mirosława Bałki „bes-sennosh-ch” (Galeria Labirynt, Lublin 21.09–26.10.2012). Książka zawiera tekst Katarzyny Bojarskiej oraz zdjęcia ekspozycji wykonane przez Wojciecha Pacewicza. Tytuł lubelskiej wystawy – bes-sennosh-ch – stanowi fonetyczny zapis stanu bezsenności, który kojarzy się z nieprzyjemnym uczuciem niepokoju i dyskomfortu. Istotną rolę odgrywa tutaj specyficzna przestrzeń galerii – jej dwupoziomowość generuje ciekawe możliwości aranżacyjne oraz interpretacyjne, co, jak przyznaje sam artysta, jest niezwykle inspirujące. Bałka chętnie powraca w to miejsce – „bes-sennosh-ch” była czwartą indywidualną wystawą artysty w Galerii Labirynt 2, po ekspozycji „Rzeka” (1989), „Hygiene” (1998) oraz „du contrat social” (2006). Katarzyna Bojarska podkreśla jej historyczny, a zarazem osobisty wymiar – igliwie leżące na podłodze galerii jest tym samym igliwiem, które w 1935 roku nad głowami mieszkańców otwockiego domu umieścił dziadek Bałki. Ślady przeszłości ukryte są w swoistym archiwum pamięci artysty, wywoływane przez zapach, migające światło czy szeleszczący język narracji. Autorka pisze o znaczeniach, jakie ewokuje lubelska realizacja, przywołując echa wojennej traumy oraz niewygodnych, nie pozwalających zasnąć wspomnień. Nawiązując do fikcyjnej biografii Leopolda Auberga pióra Herty Mϋller oraz Kafkowskiego bohatera – Odradka, wprowadza problematykę śmierci i przemijania, które wpisane są w symbolikę igliwia, niemego świadka historii. Bałka dotyka mechanizmu post-pamięci, bada związki pomiędzy materią nieożywioną (którą w tekście symbolizuje Odradek) a ludzkim życiem. Bojarska pisze o powracającym wciąż motywie igliwia (w Galerii Labirynt 2 na wystawie „Rzeka” sosnowe igły wyściełały podłogę górnego poziomu) oraz domu/pracowni w Otwocku w twórczości artysty. Autorka, powołując się na badania francuskich psychoanalityków odnośnie post-freudowskiego ujęcia żałoby i pamięci, widzi też w lubelskiej realizacji opowieść o nieobecności, traumie i utracie, a także obraz zbiorowej nieświadomości. Mirosław Bałka (ur. 1958 w Warszawie) jest rzeźbiarzem, tworzy również eksperymentalne wideo, rysunki oraz instalacje artystyczne. Jego prace znajdują się w największych międzynarodowych kolekcjach, m.in.: Hishhorn Museum and Sculpture Garden (Waszyngton), Tate Modern (Londyn), Museet for Samtid-kunst (Oslo), The Museum of Contemporary Art (Los Angeles), Museum of Modern Art (Nowy Jork). W roku 2009 w Hali Turbin londyńskiej Tate Modern Bałka wykonał instalację „How It Is?”, która uznana została za jedną z bardziej udanych realizacji kontynuowanego od 2000 roku projektu „Unilever series”. Najistotniejszymi wątkami interdyscyplinarnych prac artysty są: ciało, pamięć, przemijanie, śmierć, holokaust oraz tworzenie prywatnej mitologii. We wczesnych latach 90. Bałka zrezygnował z przedstawień figuratywnych na rzecz języka bardziej abstrakcyjnego, a przez to wieloznacznego. Minimalistyczne realizacje wykonuje przy użyciu materiałów o symbolicznym znaczeniu, takich jak lastryko, mydło, popiół, sól, włosy, filc, stare deski, zardzewiałe pręty i płyty, które nierzadko odnoszą się do jego biografii. Rozmiary ascetycznych obiektów oraz instalacji bazują na wymiarach ciała artysty, przybierając kształty przypominające łózko, trumnę czy urnę. Dzięki zredukowanemu do najprostszych form językowi indywidualny wymiar prac Bałki staje się uniwersalnym przekazem.

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl