Bestseller
TRIUMF ABSTRAKCJI JAKUB CIĘŻKI
TRIUMF ABSTRAKCJI JAKUB CIĘŻKI
60,00 zł
szt.
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Krzysztof Wodiczko. Projekcje weteranów wojennych

Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 5 dni
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 14,00 zł 14.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Tytuł: Krzysztof Wodiczko. Projekcje weteranów wojennych

Wydano w związku z wystawą: Sztuka domeny publicznej, 29.10–15.12.2013, Galeria Labirynt, Lublin

Seria: Sztuka XXI wieku

Redaktor serii: Waldemar Tatarczuk

Tekst: Bożena Czubak

Przekład: Marcin Wawrzyńczak

Korekta: Anna Kiszka

Projekt i skład: Florentyna Nastaj

Język: polski, angielski

Miejsce i rok wydania: Lublin 2013

Wydawca: Galeria Labirynt

Wymiary: 15,5 x 20,5 cm

Okładka: twarda

Liczba stron: 80

ISBN: 978-83-932239-3-0

Katalog wydany w związku z wystawą Krzysztofa Wodiczko „Sztuka domeny publicznej”, która miała miejsce w Galerii Labirynt w Lublinie w dniach: 29.10–15.12.2013. Książka zawiera tekst Bożeny Czubak pt. „Projekcje weteranów wojennych w sztuce domeny publicznej”, tekst Krzysztofa Wodiczko pt. „Sztuka nowej domeny publicznej”, biogram artysty oraz zdjęcia jego realizacji wraz z krótkim opisem. Bożena Czubak pisze o projekcjach Wodiczko z udziałem byłych żołnierzy, m.in. na pomniku Abrahama Lincolna w Nowym Jorku (2012), w Denver (2008) czy w Warszawie (2010). Poprzez swoje prace artysta redefiniuje nasz sposób myślenia o historii i wojnie, traumatyczne doświadczenia weteranów wpisując w publiczny dyskurs. Jak zauważa Czubak: „W jego sztuce rozumianej jako praktykowanie demokracji nie chodzi o to, żeby sytuować sztukę w publicznej, czyli ogólnodostępnej przestrzeni, ale by za jej pomocą działać na rzecz publicznej domeny, która ma szersze, polityczne i filozoficzne znaczenie”. Autorka podaje definicje domeny publicznej, opierając się na książce Maartena Hajera i Arnolda Reijndorpa pt. „In Search of New Public Domain. Analisys and Strategy”, powołuje się na idee Hanny Arendt odnośnie znaczenia sfery publicznej. Czubak opisuje przemiany, jakie w kolejnych latach zachodziły w realizacjach Wodiczko – od projekcji lat 80. o charakterze fenomenologicznym, które architekturę poddawały analizie (system, język, sens polityczny i symboliczny), poprzez manipulacje językiem oraz „przewrotny dialog z jej ikonografią i symboliką”, aż po krytyczną reinterpretację zapisanej w niej historii. Od drugiej połowy lat 90. artysta skupił się na podkreślaniu obecności odrzuconych, wprowadzając kategorie Innego, czy też Obcego – mniejszości funkcjonujących na marginesie życia społecznego, np. w projekcji na Wieży Ratuszowej w Krakowie (1996). Czubak podkreśla performatywność tych realizacji, która nie ogranicza się jedynie do chwili trwającej tu i teraz, ale opiera się na wielomiesięcznej współpracy artysty z różnymi organizacjami społecznymi. Krzysztof Wodiczko pisze: „Ważną częścią polityczno-etycznej postawy artystów w demokracji i na rzecz demokracji jest ich afirmatywny stosunek do przestrzeni publicznej jako potencjalnej sceny, na której mogliby odgrywać twórczą rolę jako społeczno-estetyczni inspiratorzy i współanimatorzy nowej dynamicznej domeny publicznej”. W swoim tekście artysta dzieli się wizją zaangażowanej sztuki funkcjonującej w przestrzeni publicznej, która działać ma na rzecz demokracji poprzez ujawnianie wypieranych ze zbiorowej świadomości treści, włączając w dyskurs ekonomicznie, kulturowo i społecznie wykluczonych.

Krzysztof Wodiczko (ur. 1943 r. w Warszawie) mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Bostonie i Warszawie. Zajmuje się sztuką multimediów oraz teorią sztuki, obecnie jest profesorem Art, Design and Public Domain w Harvard University w Cambridge oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artysta od 1980 roku zrealizował około 90 projekcji na całym świecie, zarówno we wnętrzach muzeów i galerii, jak i w przestrzeni miejskiej. Wodiczko projekcje z użyciem slajdów i techniki wideo wyświetla na ważnych dla danego miejsca budowlach oraz monumentach, pozwalając dojść do głosu osobom niedopuszczanym do oficjalnego dyskursu. Prace artysty mają silną wymowę społeczną i polityczną – zajmują się głównie kwestiami praw człowieka, demokracji, przemocy i alienacji. Już od lat 70. Wodiczko tworzył alegoryczne Pojazdy i Instrumenty przeznaczone dla bezdomnych, emigrantów oraz weteranów wojennych.

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl